Garež

UZROK I POSLEDICE

Naslage gareži/koksiranje predstavljaju veliki problem za motor s unutrašnjim sagorevanjem otkada je izmišljen. Poznata je činjenica da naslage gareži u motorima s unutrašnjim sagorevanjem smanjuju performanse motora, smanjuju efikasnost sagorevanja goriva, skraćuju radni vek motora/opreme/delova i povećavaju emisiju štetnih izduvnih gasova motora.

U potrazi za poboljšanjem performansi motora, smanjenjem zagađivanja atmosfere i povećanjem efikasnosti motornog goriva, vlade širom sveta uvode sve strože propise vezane za emisiju izduvnih gasova. Da bi zadovoljili sve ove propise, proizvođači koriste dodatne kontrole emisije izduvnih gasova motora s unutrašnjim sagorevanjem. Jednostavno rečeno, proizvođači traže sve više od motora s unutrašnjim sagorevanjem, a kao rezultat toga, problem gareži postao je češći i ozbiljniji, stvarajući čitav niz problema i izazova.

Dole su navedeni neki od osnovnih primarnih razloga za stvaranje naslaga gareži u SUS motoru. Tu je prisutno samo sedam osnovnih razloga. Postoji mnogo više varijabli koje mogu pridoneti problemu stvaranja naslaga gareži koji nisu ovde navedeni.

Taloženje gareži/koksiranje će se dogoditi u svakom SUS motoru, u određenoj meri. Koliko je teško i koliko brzo se te naslage razvijaju u SUS motoru zavisi od toga koliko dobro korisnik/vlasnik razume i bavi se primarnim razlozima u nastavku.

1) Kontrole emisije motora – PCV, CCV, EGR i hlađeni EGR

Navedene kontrole emisije izduvnih gasova preuzimaju uljne pare motora i manje količine izduvnih gasova i ponovno ih usmeravaju u usisni sistem SUS motora. Iako pridonose nižim emisijama izduvnih gasova, ovo ne dolazi bez troškova. Ova dva sistema daju značajan doprinos gomilanju gareži/koksiranju u motoru. Ti isti sistemi podležu naslagama gareži i kvaru. Kvar ovih sistema u današnjem modernom SUS motoru, ako se ne popravi brzo, može dovesti do mnogih problema, od manjih popravki do katastrofalne štete na motoru. Savremena kontrola ispuštanja štetnih izduvnih gasova je postala ključna za pravilan rad SUS motora danas. Kada vidite upaljenu lampicu za proveru motora (Check Engine), to znači posetiti servisera što je pre moguće.

2) Srednja i visoka volatilnost motornih ulja

Moderni SUS motori rade efikasnije i rade na višim temperaturama nego ikada pre. Savremena kompjuterska kontrola i senzorske tehnologije prvenstveno su odgovorne za to napredovanje. Kao kod sistema za kontrola emisije izdukvnih gasova, to ne dolazi bez ikakvih troškova. Savremena kućišta motora zagrevaju motorno ulje, stvarajući uljne pare. Ta uljna isparenja u kućištu kolenastog vratila isisavaju se iz nje, preko pozitivnog sistema ventilacije kolenastog vratila i ponovo se usmeravaju u usisnu granu motora na ponovno sagorevanje. To nazivamo “goruće motorno ulje”. Međutim, dobar deo tih isparenja se taloži u unutrašnjosti usisne grane i završava u vidu naslaga na usisnim ventilima. Veoma često ove naslage mogu dovesti do problema s pogonom, smanjenja performansi motora i povećanja potrošnje goriva. Mnogo toga se može direktno povezati s motornim uljem koje se koristi u motoru. Upotreba visokokvalitetnih motornih ulja, niske isparljivosti, mogu značajno ublažiti ovaj problem.

3) Garež u motornom ulju

U moderno vreme stvaranje gareži u dizel i benzinskim motorima s direktnim ubrizgavanjem goriva samo je stvar činjenice. Da bi se smanjila emisija NOx , funkcija sistema recirkulacije izduvnih gasova je ponovno usmeravanje dela gareži u cilindre, kroz usisni sistem. Deo gereži prolazi pored karika. Kako prolazi pored karika, garež prlja karike i stubline, što smanjuje njihovu efikasnost zaptivanja. Takođe, ovako se omogućava stvaranje sve većeg sloja gareži tokom vremena. Ulje motora se opterećuje česticama gareži, što znači da garež prlja motorno ulje, čime se smanjuje njegova efikasnost i skraćuje životni vek istog.

4) Ventilacija tečnosti, kavitacija i nukleacija vazduha koji se generiše u gorivnom, uljnom i rashladnom sistemu

Ovo je problem koji se već dugi niz godina posmatra. Riba pliva u vodi. Riba udahne kiseonik. Možete li videti kiseonik? Ne. To je zato što je rastvoren u vodi, kao što sve tečnosti imaju određenu količinu zadržanog vazduha/gasova rastvorenih u njima. Ti rastvoreni gasovi u tečnostima postaju još problematičniji kada se kreću/teku. Dizajn sistema tečnosti takođe može igrati značajnu ulogu u tim problemima.

5) Raspored održavanja i koliko često je vaše vozilo/motor kompetentno održavan

S tehnološkim napretkom poput sistema direktnog ubrizgavanja benzina (GDI), motora s pogonom na dizel, kompjutera motora i upravljanja vozilom, održavanje vozila/motora postaje važnije nego ikada pre. Prošli su dani održavanja i promene ulja kod kuće, na prilaznom putu. Današnja savremena vozila/motori zahtevaju specijalističke obučene tehničare.

Uz bolju efikasnost, bolji inženjering i bolji dizajn, dolazi potreba za stručno osposobljenim stručnjacima. Činjenica je da tehničar koji nije stručno osposobljen, ne može opstati u automobilskom biznisu danas. Najrespektabilniji servisi za popravke imaće kontinuirano obrazovanje svojih tehničara i potvrde o osposobljavanju, istaknute u svojim objektima. Briga i servisiranje vozila/motora zahteva profesionalca, koji se redovno edukuje i tada možete očekivati dobru negu vozila i imati poverenja u njega.

6) Vožnja/radni parametri – Prevelika potrošnja goriva? Da li vaše vozilo/motor koristite na otvorenim putevima ili radi pod opterećenjem?

Neke od najgorih stvari koje možete učiniti svom vozilu/motoru je da provodite previše vremena u zaustavljanju i kretanju vozila (gradska vožnja) ili u praznom hodu. Ova vrsta vožnje vrlo brzo stvara garež u motoru. Još jedna loša navika je naglo ubrzanje. To dovodi do prevelikog ubrizgavanja goriva, koje ne može potpuno da sagori i dovodi do više problema, uključujući stvaranje naslaga gareži. Vozilu/motoru mnogo više odgovara konstantno opterećenje. S vremena na vreme izađite na otvoren put i uživajte u okolini. To delimično pomaže smanjenju naslaga gareži.

7) Filteri čestica kod diesela (DPF)

DPF-ovi su dizajnirani tako da filtriranjem izduvnih gasova zadrže čestice gareži da ne izađu u atmosferu. DPF svojom konstrukcijom ograničava protok izduvnih gasova i dodatno smanjuje efikasnost sagorevanja goriva u cilindru. Ovo smanjenje protoka izduvnih gasova dodatno doprinosi problemu stvaranja gareži SUS motora. To, takođe, dovodi do dodatnih troškova i potrebu za uslugama čišćenja i održavanja DPF-a.

O pozitivnim efektima i rezultatima procesa, pogledajte ovde.